Avocado in smoothie: hoe vervang je die?

Tip • 22 February 2022

Hoeveel liter water is er nodig voor de groei van 1 avocado?

Het antwoord is:
70 liter. Voor een sinaasappel is dat 22 liter (voor een tomaat zelfs 5 liter). Toch is waterverbruik niet het enige probleem rondom de voedingshype van avocado’s.

Op zijn zachtst gezegd maakt de teelt van het ‘groene goud’ nogal wat los in de landen waar ze vandaan komen.

Avocado en de schade aan het milieu

Misschien heb je al eens gehoord van de ontbossing in Chili, drinkwatertekorten in California, verzilting van landbouwgrond in Zuid-Afrika, grootschalige diefstal van boeren in Nieuw-Zeeland en bendegeweld rondom bloedavocado’s in Mexico?

In Colombia moet zelfs de wietteelt wijken voor de groei van avocado’s. Kun je nagaan hoever heen we al zijn ;) En hoeveel geld er omgaat in de handel ervan.

Als ik daar even over nadenk, niet bij mijn ontbijt, dan vind ik die superlekkere avocado-smoothie ineens niet zo smakelijk meer.

En daar komt een biecht: elke week hebben wij best wat avocado’s in huis. Ik denk wel voor zo’n 280 liter.

: | Ja.

Dat wil ik dus voortaan anders doen. En dit mailtje is mijn eerste stap. Ik ga de komende tijd een aantal vervangers voor avocado uitproberen in mijn smoothie. Welke vervanger maakt mijn smoothie net zo lekker en romig als de avocado?

8 vervangers van avocado in smoothies

  1. Bevroren banaan of mango. Banaan en mango hebben van zichzelf een romige structuur. Ook ander vriesfruit (uit de supermarkt) zorgt voor een goede structuur van je smoothie. Je kunt experimenteren met bijvoorbeeld perzik, aardbei, ananas en meloen.
  2. Diepvries doperwten! Ontdooi 100 gram doperwten in een kommetje met wat warm water. Lekker om te combineren met een bevroren banaan (voor wat meer natuurlijke zoetigheid).
  3. Flax egg of chia egg. Meng 1 eetlepel fijngemalen lijnzaad of chiazaad met drie eetlepels water. Voeg het plakkerige papje na een paar minuten toe aan de rest van je ingrediënten.
  4. Silken tofu. Een sojaproduct dat zacht en puddingachtig is en een beetje op roomkaas lijkt.
  5. Notenpasta of tahin. Amandelboter, cashewboter, tahin, pindakaas of ongeroosterde noten zorgen voor een goede vulling.
  6. Melk of yoghurt. Een scheutje (plantaardige) yoghurt of (kokos)melk maakt je smoothie ook lekker romig.
  7. Geroosterde pompoen. Zacht en zoet! Gebruik wat stukjes geroosterde pompoen uit de vriezer zonder ze te ontdooien.
  8. Verborgen groenten. Ook bevroren bloemkoolroosjes of groenten als courgette geven een zachte structuur en een verzadigd gevoel.

Zo … Ga ik nu wat bananen pellen voor morgen en wat lijnzaad fijnmalen ;)

Fijne week! Anke