Stop ongewenste post en papierverspilling

Tip • 11 January 2022

Gek dat ik daar niet eerder wat aan gedaan heb. Stel je voor dat iemand afval door je brievenbus staat te proppen. Dat accepteer je toch niet?

Waarom denk ik dan nu pas aan al die post die we krijgen. Maar liefst 32 kilo aan papier! Zoveel post krijg je als huishouden op jaarbasis (en heus niet zoveel leuke verrassingen zoals kaartjes).

Al jaren hebben wij keurig een nee-ja-sticker. Dat moet gezegd. En die sticker doet goed zijn werk tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk en de folders die met een stuk plastic folie bij elkaar gehouden worden.

Maar toch krijgen we nog ongewenste post zoals geadresseerd reclamedrukwerk en enveloppen gericht ‘aan de bewoner(s) van’. Vind jij dat ook zo irritant?

Wil je die post niet in huis hebben slingeren en gooi je de enveloppen vaak ongeopend bij het oud papier?

Misschien kun je het jaar dan goed beginnen met iets supersimpels voor een beter milieu. Een groen voornemen dat je zo geregeld hebt. Een paar machtig kleine stapjes die bergen papier en plastic folie schelen.

Stappenplan tegen ongewenste post

  1. Meld je af voor geadresseerde reclame via postfilter.nl. Na zes weken is je registratie helemaal verwerkt en is ook de post met ‘aan de bewoner(s) van’ verleden tijd.
  2. Retourneer post waar je nooit om gevraagd hebt aan de afzender. Schrijf ‘retour afzender’ op de enveloppe en vraag je adres te verwijderen uit de administratie. Helpt echt!
  3. Plak ook een brievenbussticker tegen reclamedrukwerk (download eventueel een app voor je folders). Loesje heeft een ludieke sticker (“geen reclame s.v.p. wij hebben alles al” :) en bij Pieter Pot kun je bij je bestelling zo wat gratis een sticker krijgen.

Fijne week! Anke

PS Ben je óf ken je iemand die actief is in de gemeenteraad? Zet de ja-ja-sticker op de agenda van de lokale politiek van jouw woonplaats. Al een succes in veel grote gemeentes! Met een ja-ja-sticker ontvangen alleen de huishoudens reclamedrukwerk die hebben aangegeven dat specifiek wél te willen.