Spreek vanuit je groene hart (als klant)
Tip • 16 maart 2023Zet je er maar overheen. Zeg jij dat wel eens tegen jezelf? Ik denk het als ik een grens of drempel voel om een machtig klein stapje te zetten waar ik op de een of andere manier een schaamte op voel.
Ik schreef bijvoorbeeld pas nog over mijn cadeaukast met tweedehands cadeaus. Maar er is iets dat ik nog véél lastiger vind. Dat is het gesprek aangaan over een duurzamer leven met een ander.
Terwijl het zo goed is om je groene stem te laten horen. Dat kan deze week tijdens de verkiezingen als je in een klein vakje een kruisje zet.
Tegelijkertijd zijn er nog zo veel andere manieren om je uit te spreken voor een mooiere toekomst. De uitdaging van 52wekenduurzaam deze week is: Laat van je horen!
Laat je stem horen
Ik heb persoonlijk bewondering voor de mensen op de barricades die het uitschreeuwen voor een beter klimaat. En dat zij demonstreren op vliegvelden en snelwegen.
Als actievoeren je echter een te grote stap is, dan kun je ook een signaal afgeven aan de mensen meer in je directe omgeving. Het helpt mij om dit niet uit te proberen met vrienden en familie die het dichts bij me staan :)
Voor hen heb ik een regeltje bedacht waar ik me aan probeer te houden: ik start met hen het gesprek niet. Zij zijn uiteraard wel welkom om bij mij het gesprek te beginnen over het zetten van duurzame stappen.
Met wie open ik wel het gesprek? Voor mij is het laagdrempeliger om mijn stem te laten horen bij mensen met wie ik een zakelijke relatie heb. Als klant voel ik me een stuk veiliger om open en positief gesprek te beginnen over iets dat het klimaat aangaat. De relatie staat dan niet op het spel :)
De afgelopen weken heb ik een paar keer als klant van me laten horen. Ik vertel je hieronder kort hoe dat ging.
Verder vind ik het leuk om van jou te horen of jij je ook op momenten ‘als klant’ uitspreekt.
1. E-mail overload van Bol.com
Voor één online bestelling via bol.com kreeg ik voor twee producten van twee verschillende leveranciers in totaal meer dan vijftien losse e-mails met updates over de komst van de bestelling. Uiteraard kreeg ik als evaluatie automatisch ook een ‘Hebben-we-je-goed geïnformeerd-mail’ als evaluatie. Ik weet niet of het wat uitmaakt maar toen heb ik ze wel geschreven of het mailen niet een stuk minder kan.
2. Glitters voor kinderknutsels
Met de basisschool en opvang van de kinderen deelde ik mijn artikel over het gevaar van glitters voor onze gezondheid en het milieu. De reacties waren positief. De teams gaan dit in werkoverleggen aan bod laten komen. De kans is groot dat ze voortaan wat bewuster knutselmaterialen inkopen.
3. Snel-stuk-plastic-meuk-giveaway
Na een lekkere pannenkoek bij ons favoriete pannenkoekenhuis belde ik op een rustig moment met de eigenaar. Vaak lukt het me om de cadeautjes die ze de kinderen willen geven op tijd te ‘onderscheppen’. De kinderen hebben speelgoed genoeg en de giveaways bestaat meestal uit ‘snel-stuk-plastic-meuk-made-in-Azië’. Al bellend sprak ik met hem of ze misschien een duurzamer alternatief konden bedenken. Of in ieder geval ouders een keuze te geven voordat een kind het cadeau al te zien heeft gekregen.
Binnenkort ga ik maar weer eens een pannenkoek halen bij ons favoriete restaurant. Daar heb ik nu een goede smoes voor ;))
Ik wens je een heel lekker weekend! Liefs, Anke