Greenwashing melden
Tip • 6 december 2023De chocolade is in de maand! Wie mij persoonlijk kent weet vast dat ik een verslaafde in huis heb. Dat zit een beetje in de familie, maar ik geloof dat er wel meer liefhebbers van zijn ;)
Ik probeer (net als iedereen) van chocolade, koffie en andere exotische luxe producten maar niet te veel te nemen. Omdat dat duurzaam is, maar ook voor mezelf helemaal geen slecht idee.
Keurmerk checken
Daarnaast loont het om keurmerken te checken. Vaak genoeg zitten er namelijk nogal wat bedrijfsplaatjes tussen van bedrijven die met vage claims strooien.
Zoals ‘100% duurzaam geproduceerde cacao’ op producten van Milka, Toblerone en ‘de grote olifant’ Côte d’Or (ja, helaas).
:|
Beter is het om bij chocolade en andere producten van ver te letten op ‘de groene kikker’ van Rainforest Alliance. Dit topkeurmerk zet zich in voor natuurbehoud en betere sociale omstandigheden in landbouw en bosbouw.
Dus als je eens denkt bij een plaatje of praatje: klopt dat wel? Je bent niet gek en zeker niet de enige!
55% van de consumenten vermoedt dat fabrikanten misleidende informatie op hun verpakking zetten, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Denk jij dat ook?
Meldpunt greenwashing
Ik heb goed nieuws voor je. Je kunt deze vorm van greenwashing op supermarktproducten voortaan melden!
Questionmark Foundation heeft een paar weken geleden een meldpunt voor greenwashing gelanceerd. De tool is gericht op duurzaamheidsclaims in brede zin en dus op klimaat, mensenrechten en dierenwelzijn.
Hoe het werkt? Je maakt een melding, zij onderzoeken de claim en dienen daarna eventueel een officiële klacht in bij de Stichting Reclame Code. Goed hè?
Bij welk product of plaatje heb jij je twijfels? Aan welke reclame of producent erger jij je mateloos?
Laten we alvast een lijstje maken dat ik kan inzenden!
Liefs, Anke
PS Ik heb een nieuw e-mailadres (dat ik overal nog moet aanpassen). Dus stuur je me vaker een e-mail wijzig het dan even in anke@climatechain.nl.
Schrijf je in voor climatechain!
Je ontvangt wekelijks bericht met tips om geld en het milieu te besparen. De e-mails scoren gemiddeld een 8!
